Saturday, January 30, 2010

談談與神的“個人關係”

你常聽見人家說與基督建立一份“個人的關係”(personal relationship)的話吧?可什麽是這個所謂與基督的個人關係呢?對於來到我們中間的非基督徒來説,這恐怕是個屬靈黑話。如果他們問你的話,你怎麽描述你和神的個人關係呢?別看我們總是提說,好多人恐怕就是不知道這個人關係是什麽樣子的。

好,神是你的阿爸父。祂喜歡你嗎?唔,基督徒不敢肯定說神喜歡自己的有一大幫哩。標準答案是“神愛我”,--不要講喜歡不喜歡的話。什麽意思?祂愛你,但是未必喜歡你?你把人搞糊塗啦,談戀愛的時候有這樣的關係嗎?答曰,我表現不好,可是神還是愛我,好像我爸爸。意思我爸爸說我表現不好,不喜歡我,可是他還是給我飯吃,給我飯吃就是愛我啦,值得感恩。問題是,這樣的愛是打了很大折扣的“愛”,是沒有什麽特別值得羡慕的“愛”,有沒有享受到這樣的“愛”實在是沒有什麽大不了。--你若沒有時時感受到天父十分的寵愛和眷顧,那是很遺憾的,因爲是你自己不能相信神對你有真實的極大喜悅。只有相信神喜愛自己的基督徒才能常感受到神的恩惠慈愛,而比較容易相信的這一點的人,Eckman博士指出,大多是因爲自己和地上的父親有良好的個人關係,童年和少年時期得到了父母的寵愛。

好,你和祂有“個人關係”的這位神,祂是什麽樣子的呢?唔,我們虔誠的基督徒中,十有八九不會首先想起來神是父神、基督、聖靈—三個位格的神。一句話,我們說不出是與父神、還是與基督、還是與聖靈有個人關係。如果是與基督有個人關係,那麽我們與父神或聖靈又是什麽關係?——神的形象對我很抽象,導致我與祂的個人關係也抽象。非基督徒會覺得,即使我相信你與神的個人關係不是騙人,有沒有這份抽象的“個人關係”似乎也沒有什麽大不了吧。

事實上我們對神最準確的描述就是:我看不見祂,不過我可以和祂談話,祂也有辦法讓我知道祂的回答,我可以告訴你神如何回答我禱告的故事!我還可以告訴你祂這星期如何給我學到某個功課!這是我們常常感到天父喜愛的人應該做的事,即常常地用自己經歷到的故事去見證:我們與神的關係是一份真實可信的個人關係。

研究聖經,查考早期的教會歷史中教父們的理解和教導,關於人與三一神的關係應該是這樣理解的:聖父、聖子有極大的彼此喜悅和信任,聖子降世爲人,來告訴世人這一了不起的愛,讓所有信的人可以進入這一品質的愛,並體會這愛。耶穌來為要把你我引見到愛我們的父面前!聖靈是確保這項工作能夠實施在你我身上的靈,我們需要用信心聽從聖靈,在基督裏常與父相通交談。

3 comments:

  1. Quote from "Life in the Trinity" chapter 9 Becoming a Christian -- Entering The Son's Relationship to the Father:

    In the eyes of the early church, Christian salvation is not exclusively about forgiveness of sins. Sin is the barrier alienating people from God, and the death of Christ ... then makes it possible for our sins to be forgiven... but the forgiveness is not the sum total of Christian salvation,... other aspects of salvation in the heart of Christian faith is the love between the Father and the Son.

    ...More fundamentally, to be saved is to become an adopted child of God and therefore to share in the fellowship that the Son has eternally enjoyed with the Father.

    ReplyDelete
  2. Still very abstract, IMO.

    I like to picture Father as my dad, Jesus as my best friend, Spirit as my lover.

    Family love, friendship and romantic love.

    Though I have to say the hardest one that I'm still learning right now is the relationship with the Spirit.

    May God helps us to know and experience Him deeper.

    ReplyDelete
  3. Spirit is not so much a lover than a counselor. A good counselor hears you, and understands you more than yourself did, therefore He might have great questions and suggestions for you, -- a voice/thought into your heart. I think what you thought as Jesus, that is His Spirit.

    Jesus is the way that leads you to the ultimate loving Father.

    ReplyDelete